Te vállalod legjobban a felelősséget?

Te vállalod legjobban a felelősséget?

A Social & Business véleményblogja.

A héten már másodszor írunk olyan pályázatról vagy díjazásról, amely során a társadalmi felelősségvállalásban élen járó hazai vállalkozások tevékenysé

DDC: zöld megoldások Baranyában
A társadalmi felelősségvállalás bizonyítottan a márkaépítés része
Felelős munkáltatókat díjaz az OFA

A héten már másodszor írunk olyan pályázatról vagy díjazásról, amely során a társadalmi felelősségvállalásban élen járó hazai vállalkozások tevékenységét ismerik el. Először az OFA, most pedig a Piac és Profit indított ilyen kezdeményezést.

Az rendben is van, hogy díjaznak, és az is, hogy a saját felületeiken a felelősségvállalás fontos értékeit, céljait hangsúlyozzák, de mostanra talán kicsit már unalmasak ezek a “kiemelések”. Pr-szaguk van. Gyaníthatóan míg az előbbi, állami működtetésű szervezet is az üzleti szféra felé való kapcsolatfejlesztésre használja a címet, az utóbbi magazin pedig a saját üzleti adatbázisát “támadja” meg egy újabb projekttel, ráadásul már 2000 óta.
Emlékszem, munkáim során, a 2000-es évek elején még “nagyot szólt” egy-egy közepes és nagyvállalatnál, ha készített társadalmi felelősségvállalási tevékenységéből éves jelentést. Mai napig, amikor jómagam is rákeresek egy-egy cégre, látom, hogy a honlapon már legalább különálló menüponton szerepel a téma. Mégis hiányérzetem van ilyenkor.

A legtöbb vállalat ezen a területen nem tud elmozdulni a megszokottól, de persze ebben felelős a hazai nonprofit szféra is. Miről is van szó?

Felsorolom:

  • szemétszedés a környezeti fenntarthatóság “megmutatása” érdekében, persze a vállalat közvetlen környezetében;
  • játszótér vagy park felújítása, amely általában szemétszedést és festést jelent (egy-egy vállalati kontakt személyes kapcsolata a helyszínnel szinte borítékolható);
  • köztéri futás, a nevezési díjak átadása egy-egy célszervezetnek, a futás helyszínén további, urnás adománygyűjtés;
  • vagy éppen játékok, eszközök adományozása valamely helyi “intézménynek” stb.

Szóval igazán ritka a kreatív ötleteken alapuló támogatás. De tovább megyek: miért is kellene mindenáron pr-szagú akciót szervezni a társadalmi felelősségvállalás jegyében?
Miért ne lehetne mondjuk egy nonprofit által kezdeményezett társadalmi vállalkozásnak a kezdő tőkéjét megtámogatni? Miért is ne lehetne a programokra szánt összegeket társadalmi vállalkozások vagy éppen az üzleti fejlesztések elindítására fordítani? Annak is lenne hírértéke, ez tuti.

Akár még örökbe is fogadhatnának egy-egy társadalmi vállalakozást, egy-egy nonprofit szervezet üzletfejlesztési tevékenységét. No, nem csak a mostanság elterjedt pro bono szolgáltatással, azaz majd az “én tudásommal segítek neked fejleszteni”, hanem konkrétan tőkével, pénzzel. Nem kell mindig sokra gondolni.

A legtöbb hazai civil szervezetnek például pontosan ezek a kezdő tőkék hiányoznak ahhoz, hogy elinduljanak. Mint egy nonprofit kockázati tőkebefektetés vagy nonprofit startup. Új szavak, kifejezések? Én szeretném ezeket minél többet használni.

A negyedik fal
A negyedik fal egy képzeletbeli, láthatatlan fal, mely a színházban elválasztja a nézőket a színpad külön világától. Egy színész a színpadon akkor „töri át” a negyedik falat, mikor játékában, mint a darab szereplője, valamilyen formában a nézőközönség tudtára adja, hogy tisztában van vele, hogy azok figyelik őt.
A darab szereplője kibeszél, a nézőnek, magyaráz, értelmez.

Fotó: Neil Thomas on Unsplash

 

COMMENTS

DISQUS: 0

Sütiket használunk. Kérjük, fogadd el! Köszönjük! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás