Érdekes sajtóközleményt hozott le a Távirati Iroda. A Gazdasági Versenyhivatal megbüntette az Unilever Magyarország Kft.-t, amely megsértette a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát a 2015-2017. évi Domestos iskolamosdó felújítási programjaival kapcsolatos hirdetéseivel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapítása szerint, a jogsértés kimondása mellett a hatóság eltekintett az egyéb jogkövetkezményektől – közölte a GVH csütörtökön az MTI-vel.
A versenyhivatal a vizsgálat során megállapította, hogy a vizsgált időszakban a társaság a programmal kapcsolatos kommunikációjában tisztességtelenül közvetített olyan üzenetet, hogy a termékvásárlásonkénti 5 forintos fogyasztói hozzájárulásoknak szerepük volt a jótékonysági programban.
A hatóság szerint a vállalkozás ugyan lebonyolította a felújítási programot, és a fogyasztói hozzájárulások értékének becsléséhez egy elismert piackutató cég adatait használta fel, azonban a kommunikációban azt sugallta, hogy a fogyasztók közvetlen, egyedi hozzájárulása számít, miközben az értékesítési adatok nyilvántartása, összesítése alkalmatlan volt minden egyes vásárlás regisztrálására.
Tehát: a cég nem fejlesztett vagy éppen nem állított be egy olyan belső, nyomon követhető pénzügyi, adminisztratív elszámolást, amely hajszálpontosan megmutatta, hogy adott napon, vagy akár a program végén mennyi forint és mennyi fillér folyt be a cég számlájára, amelyet az iskolai mosdók felújítására fordított.
Kiemelték, hogy a vállalkozás üzenetei az átlagosnál is élénkebb érdeklődést válthattak ki a programban érintett iskolákhoz kötődő gyermekek családtagjai, ismerősei – kiemelten a kisgyermekes anyák – részéről. A GVH ezért különösen kiszolgáltatottnak tekintette a hirdetések célcsoportjainak egyes tagjait.
A versenyhivatal a jogsértés megállapításán túl egyéb jogkövetkezmények meghatározását nem tartotta indokoltnak, tekintettel az ügy különös méltánylást igénylő körülményeire és arra, hogy a vállalkozás jogkövető magatartást kívánt tanúsítani jótékonysági akciójában, a 2018. évi kampány kommunikációja pedig már meghatározott, a vásárlásoktól független összegű hozzájárulást ígért – írta a GVH.
Felhívjuk a figyelmet az utolsó mondatra: azaz tökmindegy, mennyi is folyt volna be az akcióból, a cég eleve fix összeggel tervezett. Akkor is, ha több, akkor is, ha sokkal kevesebb darabszámú 5 forintos érkezik.
Jómagam évek óta figyelem az ilyen típusú kampányokat, és be kell valljam, ezt a formát is a CSR-tevékenységek egyik mára avitt megoldásának tartom, mint akár a dolgozói, közös kerítésfestés vagy játszótér-felújítást.
A büntetésen túl
No, de vizsgáljuk meg mi is, ne csak a GVH, hogy miről is szólnak az ilyen jellegű kampányok!
Egyrészt ugyebár eladásösztönző, hiszen ha nem mondanák el a támogatás tényét, valószínűleg kevesebben nyúlnának a Domestosért a boltban.
Könnyen kommunikálható. Lássuk be, „a minden termék árából adunk 5 forintot iskoláknak mosdófelújításra”, elég könnyen megjegyezhető, vizuálisan is. A heterogén célcsoportok számára tehát így könnyen érthető. (Pláne egy ilyen országban. – A szerk.)
Mivel könnyen kommunikálható, ennélfogva „betuszakolható” a többi marketingkampány közé, nem szükséges hozzá további szakemberek bevonása, mehet a pr- vagy reklámügynökségi megállapodások közé, majd a médiavásárló partner elintézi a hirdetési felületeket stb.
Van benne jótékonysági hívószó. Különösen karácsony közeledtével a cégek igenis számítanak az általános adományozási közhangulatra.
Mérni és együttműködni
Már mi is írtunk arról, hogy pont az ilyen kampányok során lehetne bevonni a releváns civil szervezeteket. Pont ilyen promóció esetében lenne érdemes megbízni egy-egy, a területét ismerő, ott kapcsolatokkal bíró civil szervezeteket, hogy szervezzék le a teljes kampányt, keressék meg a leginkább hátrányos helyzetű célcsoportokat, majd az erre a célra szánt fix összeget hatékonyan osszák szét. Mozgassák meg a célcsoportokat, csatoljanak vissza információkat az adományozó vállalkozásnak, és igen, nyújtsanak be egy számlát a cégnek a szervezési munkáért.
Többször mondtuk már, de még fogjuk, ígérem, hogy a civil szervezeteket (és szervezetekben) meg lehet bízni ilyen jellegű munkával. Egyrészt sokkal lelkesebbek, másrészt a munkadíjuk is jó helyre kerül, harmadrészt tökéletesen ismerik a célcsoportokat.
És akkor nincs GVH-bünti, csak jó érzés, és átláthatóság, tisztaság.
A negyedik fal
A negyedik fal egy képzeletbeli, láthatatlan fal, mely a színházban elválasztja a nézőket a színpad külön világától. Egy színész a színpadon akkor „töri át” a negyedik falat, mikor játékában, mint a darab szereplője, valamilyen formában a nézőközönség tudtára adja, hogy tisztában van vele, hogy azok figyelik őt.
A darab szereplője kibeszél, a nézőnek, magyaráz, értelmez.
COMMENTS