Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat?

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat?

Számokkal bizonyítsd be, hogy jó vagy!

Érdekes sajtóközleményt hozott le a Távirati Iroda. A Gazdasági Versenyhivatal megbüntette az Unilever Magyarország Kft.-t, amely megsértette a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát a 2015-2017. évi Domestos iskolamosdó felújítási programjaival kapcsolatos hirdetéseivel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapítása szerint, a jogsértés kimondása mellett a hatóság eltekintett az egyéb jogkövetkezményektől – közölte a GVH csütörtökön az MTI-vel. 

A versenyhivatal a vizsgálat során megállapította, hogy a vizsgált időszakban a társaság a programmal kapcsolatos kommunikációjában tisztességtelenül közvetített olyan üzenetet, hogy a termékvásárlásonkénti 5 forintos fogyasztói hozzájárulásoknak szerepük volt a jótékonysági programban. 
A hatóság szerint a vállalkozás ugyan lebonyolította a felújítási programot, és a fogyasztói hozzájárulások értékének becsléséhez egy elismert piackutató cég adatait használta fel, azonban a kommunikációban azt sugallta, hogy a fogyasztók közvetlen, egyedi hozzájárulása számít, miközben az értékesítési adatok nyilvántartása, összesítése alkalmatlan volt minden egyes vásárlás regisztrálására.

Tehát: a cég nem fejlesztett vagy éppen nem állított be egy olyan belső, nyomon követhető pénzügyi, adminisztratív elszámolást, amely hajszálpontosan megmutatta, hogy adott napon, vagy akár a program végén mennyi forint és mennyi fillér folyt be a cég számlájára, amelyet az iskolai mosdók felújítására fordított.

Kiemelték, hogy a vállalkozás üzenetei az átlagosnál is élénkebb érdeklődést válthattak ki a programban érintett iskolákhoz kötődő gyermekek családtagjai, ismerősei – kiemelten a kisgyermekes anyák – részéről. A GVH ezért különösen kiszolgáltatottnak tekintette a hirdetések célcsoportjainak egyes tagjait. 
A versenyhivatal a jogsértés megállapításán túl egyéb jogkövetkezmények meghatározását nem tartotta indokoltnak, tekintettel az ügy különös méltánylást igénylő körülményeire és arra, hogy a vállalkozás jogkövető magatartást kívánt tanúsítani jótékonysági akciójában, a 2018. évi kampány kommunikációja pedig már meghatározott, a vásárlásoktól független összegű hozzájárulást ígért – írta a GVH.

Felhívjuk a figyelmet az utolsó mondatra: azaz tökmindegy, mennyi is folyt volna be az akcióból, a cég eleve fix összeggel tervezett. Akkor is, ha több, akkor is, ha sokkal kevesebb darabszámú 5 forintos érkezik.
Jómagam évek óta figyelem az ilyen típusú kampányokat, és be kell valljam, ezt a formát is a CSR-tevékenységek egyik mára avitt megoldásának tartom, mint akár a dolgozói, közös kerítésfestés vagy játszótér-felújítást.

A büntetésen túl

No, de vizsgáljuk meg mi is, ne csak a GVH, hogy miről is szólnak az ilyen jellegű kampányok!
Egyrészt ugyebár eladásösztönző, hiszen ha nem mondanák el a támogatás tényét, valószínűleg kevesebben nyúlnának a Domestosért a boltban.
Könnyen kommunikálható. Lássuk be, „a minden termék árából adunk 5 forintot iskoláknak mosdófelújításra”, elég könnyen megjegyezhető, vizuálisan is. A heterogén célcsoportok számára tehát így könnyen érthető. (Pláne egy ilyen országban. – A szerk.)
Mivel könnyen kommunikálható, ennélfogva „betuszakolható” a többi marketingkampány közé, nem szükséges hozzá további szakemberek bevonása, mehet a pr- vagy reklámügynökségi megállapodások közé, majd a médiavásárló partner elintézi a hirdetési felületeket stb.
Van benne jótékonysági hívószó. Különösen karácsony közeledtével a cégek igenis számítanak az általános adományozási közhangulatra.

A 2018-as Program négy nyertes iskolájának nevét a projekt Facebook oldalán live közvetítés keretein belül ismerhették meg a vásárlók, Dobó Ágitól, a Konyhafőnök VIP 2. évadának nyertesétől és Aranyi Lászlótól, a Domestost gyártó Unilever Magyarország kategória menedzserétől. Ezek az iskolák pedig szeptembertől már új iskolamosdóval büszkélkedhetnek!

Mérni és együttműködni

Már mi is írtunk arról, hogy pont az ilyen kampányok során lehetne bevonni a releváns civil szervezeteket. Pont ilyen promóció esetében lenne érdemes megbízni egy-egy, a területét ismerő, ott kapcsolatokkal bíró civil szervezeteket, hogy szervezzék le a teljes kampányt, keressék meg a leginkább hátrányos helyzetű célcsoportokat, majd az erre a célra szánt fix összeget hatékonyan osszák szét. Mozgassák meg a célcsoportokat, csatoljanak vissza információkat az adományozó vállalkozásnak, és igen, nyújtsanak be egy számlát a cégnek a szervezési munkáért.
Többször mondtuk már, de még fogjuk, ígérem, hogy a civil szervezeteket (és szervezetekben) meg lehet bízni ilyen jellegű munkával. Egyrészt sokkal lelkesebbek, másrészt a munkadíjuk is jó helyre kerül, harmadrészt tökéletesen ismerik a célcsoportokat.
És akkor nincs GVH-bünti, csak jó érzés, és átláthatóság, tisztaság.

A negyedik fal
A negyedik fal egy képzeletbeli, láthatatlan fal, mely a színházban elválasztja a nézőket a színpad külön világától. Egy színész a színpadon akkor „töri át” a negyedik falat, mikor játékában, mint a darab szereplője, valamilyen formában a nézőközönség tudtára adja, hogy tisztában van vele, hogy azok figyelik őt.
A darab szereplője kibeszél, a nézőnek, magyaráz, értelmez.

COMMENTS

Sütiket használunk. Kérjük, fogadd el! Köszönjük! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás