Vállalkozói hajlandóság: ötletünk még lenne, azonban pénzünk nincsen

Vállalkozói hajlandóság: ötletünk még lenne, azonban pénzünk nincsen

A magyarok szerint a vállalkozás kockázatos

Mitől függ a vállalkozói kedv? Külső tényezők, vagy inkább szemléletünk, attitűdjeink befolyásolják? Milyen tulajdonságokra van szükségünk ahhoz, hogy

Új pályázat érhető el szociális gazdaságok erősítésére
Értékelték a hazai esélyteremtő vállalkozásfejlesztési programokat
Új szponzor szállt be a vállalható vállalkozásokért

Mitől függ a vállalkozói kedv? Külső tényezők, vagy inkább szemléletünk, attitűdjeink befolyásolják? Milyen tulajdonságokra van szükségünk ahhoz, hogy saját lábra álljunk? Ha lehetne, milyen vállalkozást indítanánk? Az AGER (Amway Global Entrepreneurship Report) nyolc éve követi nyomon a vállalkozói környezet és a vállalkozói hajlandóság változásait.

Lenne üzleti ötletünk és akár szabadidőnkből is szívesen áldoznánk, ám a kockázatvállalás és a kezdő tőke hiánya hátráltat leginkább bennünket, magyarokat abban, hogy saját vállalkozásba kezdjünk. Az önfoglalkoztatás megítélését, a vállalkozás indítását befolyásoló külső és belső tényezőket vette górcső alá az „Amway Globális Vállalkozói Jelentés 2018” (AGER) című, 44 országra kiterjedő, közel 50.000 fős friss reprezentatív kutatás. A nemzetközi felmérés magyarországi adatfelvételét a GfK Hungária végezte.
Mitől függ a vállalkozói kedv? Külső tényezők, vagy inkább szemléletünk, attitűdjeink befolyásolják? Milyen tulajdonságokra van szükségünk ahhoz, hogy saját lábra álljunk? Ha lehetne, milyen vállalkozást indítanánk? Az AGER (Amway Global Entrepreneurship Report) nyolc éve követi nyomon a vállalkozói környezet és a vállalkozói hajlandóság változásait. Az idei AGER kutatás fókuszában azok a külső és belső tényezők állnak, melyek segíthetik vagy akár hátráltatják az embereket abban, hogy saját vállalkozást indítsanak. A kutatás legfrissebb nemzetközi és hazai adatait szakmai esten mutatták be 2018. május 24-én.

Az Amway Globális Vállalkozói Jelentés (AGER) kutatásokban az állandó kérdések mellett minden évben új fókuszterületet vizsgálunk a vállalkozói létformával kapcsolatban. Szeretnénk e felméréssel is elősegíteni az önfoglalkoztatásról szóló társadalmi párbeszédet és felhívni a figyelmet arra, hogy a vállalkozások milyen fontos szerepet játszanak nemcsak Magyarországon, de globális, regionális szinten egyaránt” – mondta el a kutatás kapcsán Törőcsik Dalma, az Amway Hungária marketing és PR menedzsere.

Hátráltatnak a külső tényezők
Az Amway 2018-as AGER kutatás a vállalkozási kedvet befolyásoló tényezőket vizsgálva többek között arra kereste a választ, mennyire vállalkozásbarát a gazdasági és jogi környezet, melyben a cégeknek működniük kell. Bár a magyarok negyede szerint a vállalkozáshoz szükséges technológiák rendelkezésre állnak hazánkban is, ám kevesen érzik úgy, hogy érthető adórendszer (14%) és támogató oktatási rendszer (13%) segítené itthon a saját lábra állást. A hazai gazdasági helyzet a válaszadók tizede szerint megfelelő a vállalkozás indításához és mindössze 9%-uk gondolja úgy, hogy érthető a vállalkozások jogszabályi környezete Magyarországon. A külső tényezők megítélése összességében hasonló hazánkban, mint Horvátországban, Lengyelországban vagy Szlovákiában, de lényegesen kedvezőtlenebb, mint Csehországban, a balti-országokban vagy Szlovéniában.

Van ötletünk, de nem szívesen kockáztatunk
A vállalkozói kedv nemcsak a külső tényezőktől függ: személyes tulajdonságaink, de akár családunk, barátaink hozzáállása is segíthet, vagy éppen gátolhat abban, hogy végre saját lábra álljunk. Képes vagyok-e üzleti ötleteket kitalálni? Tudom-e, honnan teremtem elő a tőkét a vállalkozáshoz? Vállalom-e akár a bukás és újra felállás kockázatát? Képes vagyok-e feláldozni a szabadidőmet? Támogat-e a szűk környezetem? Az Amway Globális Vállalkozói Jelentés (AGER) 2018-as felmérésében e kérdések mentén is vizsgálta az önfoglalkoztatáshoz kapcsolódó attitűdöket. Az adatokból kiderült: a magyarok inkább hajlandóak feláldozni szabadidejüket (39%), akár üzleti ötletük is lenne (35%) és támogatónak érzik szűkebb környezetüket (52%). Ám a bukás kockázatát kevesen vállalják (14%) és még kevesebben tudják, honnan teremtenék elő a vállalkozáshoz szükséges tőkét (12%).

Ha tőke van, minden van
Milyen segítségre lenne leginkább szükségünk, hogy saját cégünk legyen? Az AGER adatai szerint, nem meglepő módon a hazai válaszadók a cég indításához szükséges tőke előteremtésében szorulnak leginkább támogatásra (35%), ezzel hazánk a 4. helyen szerepel a vizsgált 44 ország rangsorában. Adózási és jogi kérdésekben a magyarok 20%-a, ügyfélszerzésben, marketingben 13%-uk kérne segítséget. A legmagabiztosabbnak az üzleti ötlet kitalálásában (8%) és a megfelelő munkavállalók megtalálásában (8%) érezzük magunkat.

Vállalkozóvá válni még mindig népszerű
Az Amway kutatása az elmúlt három évhez hasonlóan idén is vizsgálta a vállalkozói hajlandóság alakulását. Ennek mérésére az ún. Amway Vállalkozási Hajlandóság Indexet (AESI Index) vezette be 2015-ben, amely az adott országra jellemző vállalkozásbarát közhangulat erősségét méri. A vállalkozói hajlandóság a jelenlegi gazdasági konjunktúra idején a nemzetközi és európai tendenciákkal összhangban hazánkban is csak enyhe (4%-os) csökkenést mutat. Az AESI Index a nemzetközileg mért 47-es, és az európai 42-es értékhez képest Magyarországon idén 35-ös értéket ért el, hasonlóan a két évvel ezelőtti eredményekhez. Érdekesség, hogy bár hazánk a 44 országból a 35. helyen áll, a listában ezzel Németországot, Ausztriát, Romániát és Lengyelországot is megelőzte. A vállalkozói hajlandóság az ázsiai országokban a legnagyobb, Európában pedig a svédek végeztek az első helyen.

A személyes értékesítés lehet a kitörési pont
Bár a külső és belső tényezők nem mindig optimálisak a saját vállalkozás indításához, az önállóvá válás egyik eredményes útja a megkérdezettek szerint a személyes értékesítés lehet. A hazai válaszadók többsége – európai társaihoz hasonlóan – inkább városban (53%) alapítana céget, egyedül dolgozna (53%), a személyes kiszolgálást részesíti előnyben (75%) és termékek értékesítésével foglalkozna inkább (51%), mint szolgáltatásokkal (49%).

Social & Business megjegyzés
Mi, magunk is foglalkoztunk már azzal a valójában könnyedén megfogalmazható szociológiai ténnyel, hogy a magyar emberekből az 1990 előtti korszakban szinte „kiszívták” a vállalkozói szellemet. A gulyáskommunizmus idején a GMK-k, másodállásban elkövetett vállalkozások nem elsősorban való teljesítményen, mint inkább az állam lenyúlásán alapultak, hiszen a legtöbben a megfizetett 8 órás munkaidőben és ezt követően a vállalat eszközeivel „fusiztak”.
Ehhez képest végképp szembetűnő, amikor egy mai nonprofit szervezetről beszélünk, hiszen esetükben még inkább többszörözöttek azok a félelmek, amelyekről az AGER kutatása szól. A nonprofit szervezetek kockázatviselési hajlandósága vélelmezhetően, tapasztalatilag még rosszabb, mint a magyarországi átlag. Miközben, mint arról már írtunk többször, pont ez lehetne az egyik túlélési stratégiájuk, hogy a közösségi, szociális céljaikat megvalósíthassák.
Tanulságos a kutatás.

COMMENTS

DISQUS: 0

Sütiket használunk. Kérjük, fogadd el! Köszönjük! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás