Roma nők foglalkoztatását álmodta meg az esztergomi székhelyű Befogadó Társadalomért Egyesület. A varrás mint ötlet adott volt, az uniós fejlesztési támogatásnak köszönhetően ma már nemcsak a ruhákon, hanem a saját márka építésén is dolgoznak.
– Már több, mint tíz éve foglalkozom romákkal, civil szervezet tagjaként, számomra mindig elsődleges volt az esélyegyenlőség és a diszkrimináció elleni cselekvés – mondja lapunknak Sztojkáné Hergovics Györgyi szociálpedagógus, az egyesület elnöke. A civil szervezet elsősorban oktatási, munkaerő-piaci programokat szervezett romák számára, azonban azt tapasztalták, hogy azok legtöbbször nem voltak igazán fenntarthatóak. – Négy éve ezért úgy döntöttem, alaposabban is végiggondolom, mit lehet tenni ezekért az emberekért – emlékszik vissza Hergovics Györgyi. – Olyan megoldást kerestem, ami hosszabb távon is fenntartható, maradandó értéket teremt, és ha úgy tetszik, „van értelme”.
Nem igazán találtak magukra autentikus ruhát
A varrás ötlete végül onnan jött, hogy Györgyi felfigyelt azokra a panaszokra, mely szerint a roma nők nem találnak olyan stílusú ruhákat maguknak, amelyek az ő értékeikre, hagyományaikra épülnének, mint például a megfelelő hosszúságú és színösszetételű szoknya. Ráadásul azt is elmondták, hogy a nem roma varrónők nem szívesen varrtak ilyen ruhákat nekik. Ez a felismerés vezetett odáig, hogy a Befogadó Társadalomért Egyesület elnöke elkezdte szervezni a Gipsy Style műhelyt és varrodát, amelyhez igyekezett pénzügyi forrásokat is felkutatni. Ezért ezt követően bekapcsolódtak a Nemzeti Tehetség Programba, majd az itt szerzett tapasztalatok alapján eldöntötték, társadalmi vállalkozásba fognak, hogy a varrás később állandó bevételi forrást teremtsen a bekapcsolódó roma nők számára.
Ezért két éve megpályáztak egy európai uniós támogatással működő programot (GINOP-5.1.3.), melynek előkészítő szakaszában komoly minősítésen mentek keresztül: versenyelemzést, marketingtervet, piackutatás és pénzügyi, üzleti tervet kellet készíteniük az akkor már Gipsy Style-nak elnevezett programjukhoz. Az alapos tervezés után – kisebb adminisztrációs buktatók után – 2017 végén kapták meg a hivatalos értesítést, hogy elnyerték a támogatást, indíthatják a programot.
Fokozatosan akarnak fejlődni és márkát építenének
Az uniós forrásnak köszönhetően, az idén áprilistól tartó előkészületek után, júliusban már három roma nőnek adnak munkát. Hét hónapon keresztül kapják a pályázaton elnyert bértámogatást, majd ezt követően három és fél hónapon keresztül ki kell gazdálkodniuk a bevételeikből a béreket is. Ezzel együtt Hergovics Györgyi azt mondja, ha a projekt végére nyereséget termelnek, további roma nőket szeretnének foglalkoztatni, a társadalmi vállalkozást hosszabb távon is fenn akarják tartani.
Igyekeztek minél pontosabban „belőni” a piaci igényeket, ezért eldöntötték, első körben csak nők számára fognak gyártani, kizárólag egyberészes ruhákat és szoknyákat. A márkát pedig úgy próbálják építeni, hogy minden ruhán saját díszítésű és tervezésű strassz mintát helyeznek el, adott esetben hímzéssel és csipkével kombinálva. – A rejtett célunk persze ezen túl a társadalmi tudatformálás és a roma nők önbizalmának és identitástudatának erősítése – mondja Hergovics Györgyi, aki végül hozzá teszi, az uniós pályázati forrás megszerzése nagy lehetőség az esztergomi roma nők számára. – Nagyon hiszek ebben a projektben, és hiszek roma nőtársaimban!
Forrás: Tatabányai Napilap.hu
COMMENTS