Gipsy Style: hisznek benne

Gipsy Style: hisznek benne

Fokozatosan akarnak fejlődni és márkát építenének

Roma nők foglalkoztatását álmodta meg az esztergomi székhelyű Befogadó Társadalomért Egyesület. A varrás mint ötlet adott volt, az uniós fejlesztési támogatásnak köszönhetően ma már nemcsak a ruhákon, hanem a saját márka építésén is dolgoznak.

– Már több, mint tíz éve foglalkozom romákkal, civil szervezet tagjaként, számomra mindig elsődleges volt az esélyegyenlőség és a diszkrimináció elleni cselekvés – mondja lapunknak Sztojkáné Hergovics Györgyi szociálpedagógus, az egyesület elnöke. A civil szervezet elsősorban oktatási, munkaerő-piaci programokat szervezett romák számára, azonban azt tapasztalták, hogy azok legtöbbször nem voltak igazán fenntarthatóak. – Négy éve ezért úgy döntöttem, alaposabban is végiggondolom, mit lehet tenni ezekért az emberekért – emlékszik vissza Hergovics Györgyi. – Olyan megoldást kerestem, ami hosszabb távon is fenntartható, maradandó értéket teremt, és ha úgy tetszik, „van értelme”.

Hergovics Györgyi szociálpedagógus, az egyesület elnöke egy saját ruhában.

Nem igazán találtak magukra autentikus ruhát
A varrás ötlete végül onnan jött, hogy Györgyi felfigyelt azokra a panaszokra, mely szerint a roma nők nem találnak olyan stílusú ruhákat maguknak, amelyek az ő értékeikre, hagyományaikra épülnének, mint például a megfelelő hosszúságú és színösszetételű szoknya. Ráadásul azt is elmondták, hogy a nem roma varrónők nem szívesen varrtak ilyen ruhákat nekik. Ez a felismerés vezetett odáig, hogy a Befogadó Társadalomért Egyesület elnöke elkezdte szervezni a Gipsy Style műhelyt és varrodát, amelyhez igyekezett pénzügyi forrásokat is felkutatni. Ezért ezt követően bekapcsolódtak a Nemzeti Tehetség Programba, majd az itt szerzett tapasztalatok alapján eldöntötték, társadalmi vállalkozásba fognak, hogy a varrás később állandó bevételi forrást teremtsen a bekapcsolódó roma nők számára.
Ezért két éve megpályáztak egy európai uniós támogatással működő programot (GINOP-5.1.3.), melynek előkészítő szakaszában komoly minősítésen mentek keresztül: versenyelemzést, marketingtervet, piackutatás és pénzügyi, üzleti tervet kellet készíteniük az akkor már Gipsy Style-nak elnevezett programjukhoz. Az alapos tervezés után – kisebb adminisztrációs buktatók után – 2017 végén kapták meg a hivatalos értesítést, hogy elnyerték a támogatást, indíthatják a programot.

Fokozatosan akarnak fejlődni és márkát építenének
Az uniós forrásnak köszönhetően, az idén áprilistól tartó előkészületek után, júliusban már három roma nőnek adnak munkát. Hét hónapon keresztül kapják a pályázaton elnyert bértámogatást, majd ezt követően három és fél hónapon keresztül ki kell gazdálkodniuk a bevételeikből a béreket is. Ezzel együtt Hergovics Györgyi azt mondja, ha a projekt végére nyereséget termelnek, további roma nőket szeretnének foglalkoztatni, a társadalmi vállalkozást hosszabb távon is fenn akarják tartani.
Igyekeztek minél pontosabban „belőni” a piaci igényeket, ezért eldöntötték, első körben csak nők számára fognak gyártani, kizárólag egyberészes ruhákat és szoknyákat. A márkát pedig úgy próbálják építeni, hogy minden ruhán saját díszítésű és tervezésű strassz mintát helyeznek el, adott esetben hímzéssel és csipkével kombinálva. – A rejtett célunk persze ezen túl a társadalmi tudatformálás és a roma nők önbizalmának és identitástudatának erősítése – mondja Hergovics Györgyi, aki végül hozzá teszi, az uniós pályázati forrás megszerzése nagy lehetőség az esztergomi roma nők számára. – Nagyon hiszek ebben a projektben, és hiszek roma nőtársaimban!

Forrás: Tatabányai Napilap.hu

COMMENTS

Sütiket használunk. Kérjük, fogadd el! Köszönjük! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás