Három társadalmi ügy, három innovatív megoldás, melyek az UniCredit „Lépj velünk!“ társadalmi innovációs programjának köszönhetően ismertebbé válhattak az elmúlt hónapokban. Az Igazgyöngy Alapítvány brikettgyártó projektje, az UCCU Roma Informális Oktatási Alapítvány szemléletformáló, roma tematikájú városi sétái, és a királyhegyesi Kanálka Manufaktúra kézműves termékei jó példák arra, hogyan lehet egy vállalkozás egyszerre szociálisan érzékeny és sikeres is.
Az UniCredit Bank és az UniCredit Alapítvány Lépj Velünk! társadalmi innovációs programja harmadik alkalommal díjazott olyan non-profit szervezeteket, társadalmi vállalkozásokat, amelyek a hátrányos helyzetű közösségek előtt álló akadályok leküzdésére innovatív, fenntartható, vállalkozási elemet is alkalmazó megoldásokat kínálnak. A nyertesek a pénzdíjon túl üzleti tanácsadást, mentorálást is kaptak. A program végén a pénzintézet munkatársai további ötezer euró odaítéléséről szavaztak: idén a 3 díjazott szervezet közül az Igazgyöngy Alapítvány brikettprojektjének ítélték oda az összeget.
Honnan hová? A számok mögötti történetek
A különdíjas Igazgyöngy Alapítvány 15 ezer + 5 ezer euró támogatást nyert egy brikettkészítő üzem létrehozására és működtetésére a Hajdú-Bihar megyei Toldon, mellyel mélyszegénységben élő családok fűtési gondjait tudják enyhíteni. Az elmúlt hónapokban kiválasztották a megfelelő brikettgyártó-, és aprítógépet, elsajátították a brikettgyártás szakmai alapjait, a toldi telephelyen pedig üzembe helyezték a gépsort. A gépesítés óránként 80 kg brikett gyártását teszi lehetővé, és várhatóan 40-50 helyi családnak kínál megfizethető fűtési alapanyagot a következő szezontól. Emellett ez a megoldás csökkenti a környezetet károsító tüzelőanyagok használatát is a településen. Az üzem létrejöttével két helyi lakosnak biztosít az alapítvány állandó munkahelyet. A szervezet hosszú távú célja, hogy amennyiben a helyi közösségben sikeres lesz ez az modell, akkor más, hasonló fűtési nehézségekkel küzdő településen is adaptálható legyen.
Huszonötezer euró vissza nem térítendő támogatásban részesült az „UCCU” Roma Informális Oktatási Közhasznú Alapítvány: tematikus városi séta vállalkozásuk az előítéletek eloszlatását, a romák és nem romák közötti párbeszédet célozza.A támogatásból létrehozták az UCCU Budapest Roma Városi Séták szolgáltatást és a sétákat értékesítő weboldalt, valamint 11 roma fiatalt képeztek ki sétavezetőnek Pécsett és Budapesten. A két városban 2-2 új sétaútvonalat és tematikát dolgoztak ki: Budapesten felújították a „Gyere velünk a nyolckerbe!” városi sétát, és kialakították a „Roma Kultúra Nyomában” túrát, Pécsett pedig elindították a „Belvárosi Roma Séta” és „Sosem látott Pécs” című sétáikat. 2018. május és december között 31 budapesti és 2 pécsi séta zajlott le, ezzel több mint félezer embert és 1,5 millió forint bevételt értek el. Az alapítvány szolgáltatását beválogatták a Highlights of Budapest 55 leginspirálóbb története közé, jelölték őket Jószolgálati díjra is, a 2019-es Civil Díjon pedig elnyerték a legjobb társadalmi vállalkozás díját. A jövőben vállalatoknak, csapatépítő programként is értékesíteni szeretnék sétaszolgáltatásukat.
Tizentötezer eurót fordíthatott a királyhegyesi Kanálka élelmiszermanufaktúra fejlesztésére a Vidékért Szociális Szövetkezet. Ők a hátrányos helyzetű térség termelőitől vásárolnak alapanyagokat, és helyi munkavállalókat foglalkoztatnak. A támogatásból új eszközöket — zsugorfóliázó gépet és főzőüstöt — vásároltak, így növelni tudták gyártási kapacitásukat és értékesítési volumenüket: a 2017-es évhez képest 3,6-szorosára nőtt az árbevételük. Immár 8 fő munkavállalót tudnak stabilan foglalkoztatni, és az ő családtagjaik számára is alkalmi kereseti lehetőséget kínálnak az alapanyag-feldolgozási időszakokban. Jelentős eredmény, hogy az elmúlt 1 évben helyi és környékbeli termelőktől közel 8 tonna zöldséget vásároltak és dolgoztak fel. 2018 novemberében elnyerték az Országos Foglalkoztatási Alap „Legjobb Termék Előállító Társadalmi Vállalkozás” díját.
További terveik között szerepel még az óvodások és kisiskolások számára egy kert létrehozása, ahol a legkisebbek is megtanulhatják a föld értékét, és a településhez is közelebb kerülhetnek.
Az UniCredit Bank „Lépj velünk!” társadalmi innovációs programjának szakmai partnere a nemzetközi NESsT magyarországi csapata volt: a projekt koordinátoraként, a díjazott társadalmi vállalkozásokat pénzügyi és üzletfejlesztési tanácsadással segítették esélynövelő projektjeik sikeres megvalósításában.
Social & Business megjegyzés
A támogatás tényén túl mindeképpen szóra érdemes, ahogyan a bank szakembereket von be az elbírálási folyamatba, valamint ahogyan a program követésével beszámol az eredményekről.
Unos-untalan kell ismételni, hogy a társadalmi vállalkozások hatékonyak, egyszerre oldanak meg társadalmi problémákat, és tartanak fenn működő vállalkozásokat.
COMMENTS